Seeking for the TRUTH




Sunday, January 19, 2003

٭


شبيه سازی انسانی از همون روز اول مورد توجه و انتقاد خيلی ها قرار گرفت . من هم يکی دو تا مطلب درباره اش توی وبلاگ خودم ( بابا و دخترش ) نوشتم و سعی کردم با اعضای گروه راييليان که دست اندر کاران اين شيوه جديد خلق انسان هستند تماس بگيرم و با عقايدشون بيشتر آشنا بشم. چند وقت پيش مطلبی در روزنامه همشهری درباره کلونينگ و ويژگی های آن چاپ شد . در جواب به آن همانروز اين مقاله نوشته و برای آنها ارسال کردم . برای آشنايي بيشتر با پديده کلونينگ انسانی متن اين مقاله به همراه متن مکاتباتی که با دونفر از اعضای گروه راييليان انجام دادم رو در اينجا می آرم.
1- مکاتبات :
نامه اول - پاسخ نامه اول ازدکتر مهران سام- پاسخ نامه اول از آرش ايزدی
نامه دوم - پاسخ نامه دوم
نامه سوم - پاسخ نامه سوم
نامه چهارم - پاسخ نامه چهارم
نامه پنجم-
2- مقاله :
پاسخ مقاله همشهری - اصل مقاله همشهری




٭
-----------------------------------------------------------
مسئولین محترم روزنامه همشهری


با سلام

مطلبی با عنوان کلون ها آن چيزی نیستند که تصور می رود [1] نوشته آقای حسن سالاری در صفحه علمی و فرهنگی امروز(يکشنبه 15 ديماه) روزنامه شما باعث نگارش این سطور شد.آنگونه که از محتوای مقاله آقای سالاری می شود درک کرد نگارنده آن با توجه به اطلاعاتی که در زمینه علوم زیستی دارند سعی دارند نگرانی ها و انتقادات اکثریت مردم(ازطبقات مختلف از رئیس جمهور فرانسه گرفته تا مردم عادی کوچه و بازار) را به رویداد تکثیر انسان )که در چند روز اخیر جهانيان را غافلگير کرد) ناشی از نداشتن معلومات علمی کافی در این زمینه و تحت تاثیر امواج ژورنالیستی قرار گرفتن قلمداد کنند. در صورتی که اگر منصفانه و با ژرفنگری به موضوع توجه شود به نتیجه ای کاملا متفاوت با نظر ایشان خواهیم رسيد که در ادامه به تفصیل مورد بحث قرار خواهد گرفت. در این بحث مطالب عمدتا حول 3 محور زیر متمرکز خواهد بود :
1 - هدف از تکثير انسان چيست؟
2 - چه کسانی و چه گروههایی دست اندرکار پروژه تکثير انسان هستند و طرح ها و برنامه های بعدی آنها برای اين پروژه چيست؟
3 – معايب و زيانهای تکثير انسانی چيست؟
هدف از تکثير انسان چيست؟

مدافعان طرح تکثير انسان بزرگترين هدف اين طرح را کمک به زوج های نا بارور معرفی می کنند و در کنار آن اهداف متفاوت دیگری نظیر کمک به رفع مشکلات پيوند اعضاء بدن و رفع نقص عضو مادرزادی و یا حتی ارضاء کردن یک حس ساده کنجکاوی ( تنها دلیلی که در مقاله مورد بحث به صورت گذرا از آن ياد شد) هم مطرح می شود.
جالب اینجا است که بیشتر این اهداف و توجیحات در کنار ظاهر انسان دوستانه ای که دارند یک معنی مخوف و ضد بشری را هم با خود حمل می کنند. به عنوان مثال استفاده از تکثير انسانی برای پيوند اعضا بدن از یک فرد به فرد دیگر به اين معنا است که چون به دلیل عملکرد سیستم دفاعی بدن و تلقی عضو پيوندی به عامل خارجی و نهایتا دفع آن پیوند برخی از اعضا بدن امکان پذير نیست می توانيم با کمک تکنولوژی تکثير انسانی انسان ديگری را بوجود آوريم که از نظر ژنتيکی مشابه فرد مورد نظر بوده و بنابراين مشکل پيوند اعضا را به خوبی حل می کند. در چنين شرايطی پيوند های غير قابل تصوری نظير پيوند قلب و قسمت هايي از مغز نيز عملی می نماياند! ايده ای که از نظر علمی درست بنظر می رسد ولی از نظر اخلاقی و قانونی در بیشتر جوامع دنيا در حد جنايت و قتل نفس است. طرفداران اين ايده که معمولا مجامع علمی را جای مناصبی برای مطرح کردن نظرات خويش نمی دانند با روی آوردن به رمانها و فيلم های علمی تخيلی از اين روش به عنوان تنها روش رسيدن به طول عمر زياد ياد می کنند زيرا می توان با جايگذين کردن تدريجي اعضای فرسوده شده بدن با نمونه های جديد و نوساز آن از مرگ در اثر کهولت سن جلوگيری کرد! و زياد دور از انتظار نبود که موسس فرقه راييليان ( که آزمايشگاهی که دست اندر کار تولد نوزادان تکثير شده است متعلق به پيروان اوست) از تکنولوژی تکثير انسانی به اين گونه ياد کند :" کلونینگ این اجازه را به بشریت می دهد که به زندگی جاویدان برسد"[2]
------------------------------------
[1] - روزنامه همشهری شماره 2948 يکشنبه 15 ديماه 1381 صفحه علمی فرهنگی
[2] - خبرنامه http://www.rael.org/int/press_site/english/pages/clonaid.html



٭

چه کسانی و چه گروههایی دست اندرکار پروژه تکثير انسان هستند


آزمايشگاه (شرکت) کلونايد [3] در امريکا که تا کنون مدعی خلق دو نوزاد تکثير شده انسانی است اندکی بعد از موفقيت شبیه سازی گوسفند موسوم به دالی توسط راييل پايه گذار فرقه راييليان [4]ايجاد شد. هدف از ايجاد اين شرکت در يک جمله خلاصه می شود : ارائه خدمات تکثير انسانی!
خلاصه عقايد رايليان به اين صورت است: راييليان معتقدند در تاريخ 13 دسامبر 1973 ( نزديک 30سال پيش) يکی از ساکنان کرات ديگه که با يک بشقاب پرنده به زمين آمده بودند با يک روزنامه نگار فرانسوی به نام کلود وريلون ( که بعدها خود را راييل ناميد )تماس گرفتند و خواستند که سفارتی برای آماده کردن بازگشت انها به زمين ساخته شود.راييل مشخصات ان موجود فرا زمينی را اينگونه توصيف می کنه:4 فوت قد (122 سانتيمتر) با موهای مشکی بلند و چشمان بادامی با پوستی زيتونی ( بيشتر شبيه يک کوتوله ژاپونی به نظر می رسد تا انچه اسپيلبرگ در فيلم E.T.تصوير کرد)موجود فرازمينی به راييل گفت که "ما کسانی بوديم که 25000سال قبل حيات را در کره زمين ايجاد کرديم و شما ما را به جای خدايان به اشتباه گرفتيد! ما اساس و پايه گذار اديان اصلی شما بوديم و حال که شما به آن درجه از بلوغ و رشد رسيده ايدکه اينها را درک کنيد ما مايليم که وارد يک ارتباط رسمی از طريق يک سفارت با شما شويم."
از آن تاريخ به بعد راييل خود را سفير و فرستاده موجودات فرازمينی ( که با کپي برداری از عهد عتيق آنها را الوهيم می نامد ) می خواند و جزئيات ماموريت خويش را در دو کتاب [5]که به فاصله دو سال نوشته است آورده است. راييل ادعا می کند که انسانهای روی زمين نتیجه شبیه سازی توسط انسانهای فرازمينی اند که خود آنها نيز نتيجه فراَيند مشابهی اند که توسط موجودات ديگری که اثری از آثارشان نيست انجام شده است. در کتاب راييل نوشته شده که او توسط يکی از سفينه های فضايي به سياره ديگری برده شد و در آنجا از نزديک ماشينی را که انسانهای شبيه سازی شده و حتی نمونه روباتی آنها را نکثير می کرد از نزديک ديد! حتی نمونه شخصی خود او و مادرش در ظرف مدت کمی ساخته شد!!
بحث در مورد راييليان و عقايدشان خارج از حوصله اين مقاله است و مقاله خاصی را می طلبد که نگارنده اين سطور در حال تهيه آن است. برای قسمت پايانی اين بخش اشاره به طرح های آتی اين گروه فارغ از هر گونه تحليلی از عملی بودن يا نبودن آن می تواند مفيد باشد. برنامه های بعدی اين گروه از سخنان جنجالی رئیس این گروه به خوبی روشن می شود:"کلونینگ این اجازه را به بشریت می دهد که به زندگی جاویدان برسد. قدم بعدی - همانگونه که الوهیم با تجربه 25000 ساله علمی خویش انجام می دهد- تکثیر مستقیم یک شخص بالغ بدون نیاز به دنبال کردن روند رشد است و انتقال حافظه و شخصیت به این شخص است.در اینصورت ما بعد از مرگ از خواب برمی خیزیم در یک بدن نو دقیقا مثل وقتی که بعد از یک خواب خوب شبانه از خواب برمی خیزیم"
------------------------------------
[3] http://www.clonaid.com
[4] http://www.rael.org
[5] "پيامی که انسانهای کرات ديگر به من دادند" و "الوهيم مرا به سياره خويش بردند" نوشته کلود وريلون( راييل ) http://www.rael.org/int/farsi/Ketabe-rael.htm



٭
معايب و زيانهای تکثير انسانی چيست؟

بی بی سی در لابلای خبری که از "تولد نخستين انسان مخلوق بشر" داده نظرات دانشمندان را در اين زمينه به اينصورت منعکس می کند :" بسياری، از جمله برجسته ترين دانشمندان جهان، شبيه سازی ژنتيکی را گستاخی در کار طبيعت و بسيار خطرناک می دانند و تقريبا کليه صاحب نظران با شبيه سازی ژنتيکی انسان مخالفند" سوالی که بلافاصله به ذهن می رسد اين است که چه چيزی باعث اين همه نگرانی و مخالفت است؟ مخالفت هايي که حتی دست اندرکاران پروژه تکثير حيوانات را هم در بر می گيرد. چه جيزی باعث شده که همه دانشمندان در توانايي شرکت کلونايد در شبيه سازی و تکثير انسان ابراز ترديد کنند؟ واقعيت اين است که برخلاف توصيفات ساده ای که از روند تکثير انجام می گيرد اين پروسه بسيار پيچيده است و در اکثريت موارد موجودات شبيه سازی شده دارای نقايص شديد اند که ادامه حيات آن موجود را غير ممکن می کند. در مورد شبيه سازی جانوران اين مشکل دردسر بزرگی را ايجاد نمی کند در حاليکه در مورد انسان شبيه سازی شده ای که ناقص الخلقه است می تواند منجر به يک تراژدی انسانی شود.
نکته ديگری که نگرانی موجود را افزايش می دهد استفاده از اين تکنولوژی (با فرض موفق بودن)در خلق انسانهايي با ويژگی های خاص به عنوان بردگان جديد است. راييل در کتاب خويش از موجودات شبیه سازی شده قدرتمندی ياد می کند که در سياره الوهيم به شيوه کلونينگ ساخته شده اند و وظيفه آنها روز و شب کار کردن است و هرگاه که نيازی به آنها نباشد نابود می شوند. همينطور از روسپيان شبيه سازی شده ای ياد می کند که توسط اين شيوه توليد می شده اند. به نظر می رسد که بازگشت به دوران برده داری به اندازه کافی نگران کننده بوده که نويسندگانی چون آلدوس هاکسلی را وادار به نگارش رمانهايي نظير "دنياي شگفت انگيز نو" بکند.
حتی اگر نگرانی هايي از قبيل تشکيل ارتش جنايتکاران شبيه سازی شده را هم ريشه در خيال پردازی های الوين تافلر بدانيم نگرانی هايي از قبيل استفاده از انسانهای تکثير شده به عنوان انبار لوازم يدکی بيولوژيک بسيار جدی و قابل توجه است. آنچه که تا کنون جامعه بشری را در برابر تکنولوژی های جديدی که می توانند کاربرد خطرناکی هم داشته باشند خوش بين نگه داشته چيزی نيست جز اعتماد عمومی به دانشمندان به عنوان افراد صلاحيتدار علمی و اخلاقی ولی با روند رو به رشد علوم ديگر بنظر نمی رسد که مثلا يک متخصص علوم زيستي به تنهايي بتواند اطلاعات لازم را برای سنجيدن کليه جوانب موضوع يک کشف مهم مانند تکثير انسان را داشته باشد. علاوه بر آن روند رو به افول اخلاقيات در جوامع دنيا به شدت صفت دارای صلاحيت بودن دانشمندان را تحت سوال قرار داده و مخدوش می کند و در حاليکه اگر به نقل قولی که جناب سالاری در انتهای مقاله شان از مرحوم مطهری آورده اند برگرديم می بينيم که تاکيد مرحوم مطهری به "دانشمندان صلاحيتدار" نکته کليدی موضوع است وگرنه اين گفته به راحتی می تواند مستمسک هر دانشجوی فيزيک اتمی در ساخت بمب اتم هم قرار گيرد.

با آرزوی توفيق
نگارنده وبلاگ بابا و دخترش[6]15 ديماه 1381
------------------------------------
[6] http://bandeh.blogspot.com



٭
نامه پنجم:
دوست عزيز جناب دکتر سام
ممنونم از پيشنهادتان ولی با کمال تاسف به دلیل گرفتاری های کاری فرصتی برای اینکار برای من وجود ندارد. از طرفی بهتر است فرد یا افرادی درگیر ترجمه اینگونه کتب شوند که حداقل مسایل اساسی این کتب برایشان حل شده باشد نه افرادی مثل من که با دید انتقادی هم به قضیه برخورد می کنند ( هرچند که من به شخصه سعی در حفظ بی طرفی دارم) اشاره من در آن يادداشت به انتشارمکاتباتمان در اینترنت برای کمک به روشن شدن اذهان افرادی بود که ممکن است همين سوالات را داشته باشند و حال که شما هم از اين قضيه استقبال کرده ايد با اجازه شما آدرس اين سايت را به همراه مطالبی که در قالب يک مقاله درباره برخی ويژگی های کلونينگ کوشته بودم روی اينترنت می گذارم. اميدوارم که اين موضوع کمکی در روشنتر شدن حقايق بکند. به شخصه از قرصتی که جنابعالی و دوست عزيز ديگرمان جناب آرش ايزدی برای مطالعه و آشنايي بيشتر با کتب راييل در اختيار من گذاشتيد تشکر می کنم و کماکان منتظر دريافت نظرات و پاسخ های علمی شما به سوالات خودم هستم.
با دوستی
نگارنده وبلاگ بابا و دخترش




٭
جواب نامه چهارم
From: "Mehran Raeli"
To: "Baba and ..."
Subject: Re: Books & Questions
Date: Thu, 16 Jan 2003 00:39:43 -0500




Dear Baba,

it seems to me that your understanding of the English and Farsi languages is very good. We need people like you to help us translate some of the Raelians writings and Rael's books into Farsi. You suggested yourself in your email to help for internet. Will you be willing to help us with translations?

ba doosti
Mehran

Extraterrestrials created life on earth!
http://www.rael.org



........................................................................................

Home